

Guido de Wit is lijsttrekker van Democratische Partij Lochem: ‘Duurzame keuzes die haalbaar en betaalbaar zijn’
Op woensdag 18 maart gaan de inwoners van de gemeente Lochem naar de stembus voor een nieuwe gemeenteraad. Op wie kunnen zij stemmen? Verslaggever Jorja Lindeboom stelt de lijstrekkers voor. Vandaag: Guido de Wit.
Jorja Lindeboom
13 februari 2026, 12:01
De lijsttrekker van Democratische Partij Lochem: Guido de Wit (52, zelfstandig ondernemer)
„Ik ben Guido de Wit, ondernemer, vader en betrokken inwoner van de gemeente Lochem. Met mijn vrouw en onze drie kinderen woon ik in Almen. Het leven in een dorp, waar mensen elkaar kennen en naar elkaar omkijken, past bij mij. Die verbondenheid is waarom ik me inzet voor mijn omgeving.”
„In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een groothandel in verpakkingsmateriaal. Ondernemen is vooruitdenken, verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken.”
„Verantwoord ondernemen gaat wat mij betreft niet alleen over cijfers, maar ook over hoe je omgaat met mensen en met de wereld om je heen. Ik vind het belangrijk dat we zuinig omgaan met onze leefomgeving en zorgen voor een schone, gezonde toekomst voor onze kinderen.”
„Naast mijn werk ben ik actief in het verenigingsleven. Als penningmeester van de Oranjevereniging help ik mee om activiteiten, die mensen samenbrengen, mogelijk te maken. Die lokale betrokkenheid geeft mij energie en motiveert mij om me in te zetten voor een leefbare, sterke gemeenschap.”
Wat zijn de drie belangrijkste speerpunten van uw partij?
„Democratische Partij Lochem kiest voor een praktische en toekomstgerichte koers, gericht op wat inwoners dagelijks raakt.”
„Ons eerste speerpunt is wonen en leefbaarheid. Wij zetten in op voldoende en betaalbare woningen voor starters, gezinnen en senioren, met behoud van dorpse schaal, groen en samenhang.”
„We willen voorzieningen weer op niveau brengen door 15 miljoen euro uit de reserve te investeren in sport, leefbaarheid en gemeenschapsvoorzieningen. Dat geld is van de inwoners.”
„Het tweede speerpunt waarvoor wij ons inzetten is: een sterke en duurzame lokale economie. Ondernemers, agrariërs en maatschappelijke initiatieven zijn onmisbaar voor een vitale gemeente.”
„Wij kiezen voor ruimte om te ondernemen, minder onnodige regels en duurzame keuzes die haalbaar en betaalbaar zijn. Groen beleid en economische ontwikkeling moeten elkaar versterken.”
„Ons laatste speerpunt is: betrouwbaar en samenwerkend bestuur. DPL staat voor duidelijke keuzes, transparantie en zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld. Wij geloven in samenwerking, luisteren naar inwoners en besluiten die op de lange termijn werken.”
Op hoeveel zetels rekent u op 18 maart en hoe ziet uw ideale coalitie eruit?
„Wij rekenen 18 maart op twee zetels.”
„Voor DPL draait een coalitie om inhoud en houding, niet om partijnamen. Wij werken samen met partijen die het algemeen belang vooropstellen, verantwoordelijkheid nemen en realistische keuzes maken voor de lange termijn. Openheid en respect zijn daarbij essentieel.”
„Een goede coalitie is praktisch en betrouwbaar. Afspraken zijn uitvoerbaar, financieel verantwoord en transparant. Samenwerking en resultaat gaan boven profilering, met als doel een leefbaar en toekomstbestendig Lochem.”
De Democratische Partij Lochem is opgericht
omdat wij geloven dat Lochem beter wordt van
samenwerking, eerlijkheid en daadkracht.
Wij nodigen iedereen uit die wil meewerken:
inwoners, ondernemers, verenigingen, dorpsraden
en politieke partners. Samen maken we keuzes
die kloppen. Samen zorgen we dat Lochem verder
gaat.
Website door SYGIT