

Tijdens het IKL-debat heb ik namens DPL het belang benadrukt van een compacte, levendige en goed functionerende binnenstad.
Niet alleen als plek om te winkelen, maar als plek waar wonen, werken, ondernemen en ontmoeten samenkomen.
Van place to buy naar place to be!
Een binnenstad is geen winkelcentrum dat om zes uur sluit.Het is een plek met veel spelers: ondernemers, bewoners, bezoekers, pandeigenaren en organisaties. Iedereen doet ertoe. Juist daarom is goede samenwerking nodig.
Maar samenwerking werkt alleen als die ook goed is georganiseerd. Daarom heb ik gepleit voor een binnenstadmanager en een binnenstadtafel. Niet als praatclub, maar met een duidelijk mandaat en een meetbare opdracht. Minder overleg om het overleg, meer doen wat nodig is.
Leegstand ondermijnt de levendigheid. Die moeten we voorkomen door het makkelijker te maken voor tijdelijke winkels en pop-ups. Proberen moet kunnen. Met één loket bij de gemeente, weinig regels en vooral: duidelijke regels. Ondernemers en pandeigenaren moeten vertrouwen hebben in het beleid. Als dat vertrouwen er is, durven zij te investeren. Zo ontstaat een opwaartse spiraal.
Ook de basis moet op orde zijn. Een binnenstad moet schoon, heel en opgeruimd zijn. Dat is geen bijzaak, maar essentieel voor een gastvrij en veilig gevoel.
En die binnenstad begint niet pas op de Markt. Die begint bij aankomst: bij het station en op de route naar het centrum. Veilig, duidelijk en uitnodigend. Hetzelfde geldt voor parkeren: voldoende plekken en een prettige, goed aangegeven looproute.
DPL wil er zijn voor Lochem.Voor de ondernemers die hier werken en investeren.Voor de mensen die de binnenstad dragen.Praktisch en betrouwbaar met zichtbare resultaten.
Samen. Eerlijk. Verder.
De Democratische Partij Lochem is opgericht
omdat wij geloven dat Lochem beter wordt van
samenwerking, eerlijkheid en daadkracht.
Wij nodigen iedereen uit die wil meewerken:
inwoners, ondernemers, verenigingen, dorpsraden
en politieke partners. Samen maken we keuzes
die kloppen. Samen zorgen we dat Lochem verder
gaat.
Website door SYGIT